Gemeente Lansingerland heeft internetbureau Yard vorig jaar opdracht gegeven om een A/B test op hun corporate website te laten uitvoeren. Dit vanwege signalen van medewerkers van de gemeente en inwoners dat links en formulieren op de website niet goed te vinden zouden zijn. Lansingerland heeft de meest belangrijke call-to-actions in de rechterkolom op de webpagina’s van de producten- en dienstencatalogus (PDC-items) gepubliceerd. In december 2019 en januari 2020 is de test uitgevoerd. En dat heeft tot een verrassend resultaat geleid.
Om de conversie op de website te verbeteren heeft de gemeente Lansingerland laten onderzoeken of de bezoeker de rechterkolom van de PDC-pagina’s, waarin de meeste call-to-actions staan goed kan vinden. Van de top 20 meest geraadpleegde producten zijn 3 verschillende indelingen onderzocht.
- De A variant is de huidige variant. De linken en formulieren staan aan de rechterkant bij de pdc-items.
- Bij de B variant komen de call-to-actions in de content van een PDC-item.
- Daarnaast heeft Yard een C variant toegevoegd. De call-to-action button afspraak maken staat in het midden en niet meer rechts, maar in het midden en op 2 plaatsen: boven bij inleiding en onderaan het product nog een keer.
Call-to-actions in lopende tekst verhoogt conversie
Op basis van de resultaten blijkt dat de call-to-actions in de lopende tekst de voorkeur heeft. Het percentage clicks is beduidend hoger. Een voorbeeld is het product ‘Paspoort aanvragen 18+’. Daar scoorde de A-variant 14,2%. De B-variant leverde 20,7% aan clicks op. De C-variant kwam op 19% uit. Dit was ook te zien bij het product ‘Paspoort aanvragen -18’. De A-variant scoorde 12%, de B-variant 24% en de C-variant 22%.
Variant B scoort net iets hoger dan C. Het verschil is echter gering. Lansingerland heeft ervoor gekozen om de C-variant door te voeren op hun website. Dit omdat ‘Zie ook’ geen primaire navigatie is, maar meer fungeert als gerelateerde items. We zien dat de gerelateerde items ook goed gevonden worden.
Gemeente Lansingerland voert de wijzigingen gefaseerd door in alle PDC-items. De meest aangevraagde producten en diensten worden als eerste aangepast.